Консультація для батьків

Коли потрібно звертатись до логопеда

До уваги батьків, діти яких відвідують заняття з логопедом

Поради логопеда батькам

Логопедична робота спрямована на розвиток артикуляційної моторики (відповідні вправи, масаж артикуляційних органів), розвиток дихання, голосу, формування правильної звуковимови, інтонації тощо.

Дислалія належить до найпоширеніших порушень мовленнєвого розвитку у дошкільнят. Причини її виникнення можуть бути дуже різними, основні з них:

- Порушення у будові артикуляційного апарату: неправильний прикус, порушення у будові щелеп, укорочена під’язикова вуздечка, високе чи вузьке піднебіння, відсутність деяких зубів тощо. Це призводить до виникнення так званої механічної дислалії. Незалежно від того, у якому віці виявлено ці порушення, необхідно звернутися до стоматолога чи ортодонта, а якщо дитині виповнилося 4 роки, то і до логопеда.

- Наслідування: діти можуть копіювати неправильну звуковимову когось із рідних.

- Недоліки слухового сприймання звуків: це порушення не пов’язане зі зниженням гостроти слуху дитини, його причини приховані в недоліках формування уявлень дитини про звуки рідної мови, недостатності слухової уваги та слухового контролю.

- Негативні біологічні та соціальні чинники. До них належать: патологія вагітності матері, вживання під час вагітності алкоголю, тютюну, наркотиків, обмеженість спілкування дитини, педагогічна занедбаність тощо.

- Не всі порушення звуковимови можна вважати патологічними. Практично кожна дитина молодшого дошкільного віку має певні порушення у вимові звуків. Однак до 5 років такі порушенн вважаються природними, оскільки артикуляційний апарат дитини цього віку ще продовжує формуватися. Водночас збереження вад звуковимови після зазначеного терміну вважаються патологічними і потребують виправлення за допомогою спеціальних вправ, які добирає логопед.

Зазвичай вади звуковимови виявити досить легко. Чимало батьків помічають і знають, які саме звуки не вимовляє дитина. Проте існує хибна думка, що порушення звуковимови виправляються самі по собі. “Не хвилюйтеся, виговориться”, — говорять сусіди, друзі і навіть деякі лікарі. Відвідини логопеда відкладають на невизначений час. Однак порушення закріплюється, і діти, які мають вади звуковимови на момент вступу до школи, одразу потрапляють у групу ризику як схильні до дисграфії.

Діти шкільного віку з дислалією можуть займатися з логопедом індивідуально або на групових заняттях.

Поради з розвитку мовлення дітей

Мовленнєві проблеми сьогодні стали досить поширеним явищем. У третини обстежених дітей можна виявити мовленнєві вади.

Це явище ускладнюється ще й тим, що деякі мовленнєві вади позначаються на інтелекті дитини. Затримки в розвитку мовлення спричиняють затримку розумового розвитку дитини, обмежують її загальний потенціал.

Мовленнєві проблеми в подальшому житті дитини спричинюють погану успішність у школі. Внаслідок цього - знижена самооцінка, закомплексованість, неврози.

Порушення читання та письма негативно впливають на формування особистості дитини. Невдачі при оволодінні читанням та письмом спонукають виникненню та закріпленню таких рис характеру, як невпевненість, тривожність, або ж агресивність, озлобленість, негативізм. Ці афектні реакції і можуть бути наслідком порушень читання та письма, або лише супроводжують ці вади, перебуваючи в загальній структурі нервово-психічних захворювань.

У заняттях з маленькою дитиною все ж таки більше треба задіювати праву півкулю діяльності, бо слово народжується в образах, почуттях, уяві. Тут треба включати не лише вправи на те, що бачу, а й чую, торкаюсь, відчуваю. Тобто задіювати всі аналізатори: зоровий, тактильний, слуховий, а також відчуття запаху та смаку.

Батьки повинні знати, що раннє виявлення та корекція різних відхилень в розвитку мовлення дитини з перших місяців життя дозволяє не тільки зкорегувати вже наявні відхилення, але й попередити появу інших, досягти більш вищого розвитку дитини. Грамотно організована рання корекція здатна попередити появу вторинних відхилень в розвитку. Необхідно відстежувати етапи становлення мовленнєвих навичок і своєчасно звертатись до спеціалістів за допомогою, якщо помітили відхилення. Своєчасно надані необхідні дії можуть повернути дитину до повноцінного розвитку та, навпаки, запізнення може стати доленосним.

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ, які мають дітей з вадами мовлення

Першою ознакою недорозвинення мови у дитини є уповільнений темп розвитку мовлення. Чим раніше батьки, лікар-педіатр, вихователь, вчитель помітять у дитини симптоми недоліків мовлення, тим ефективнішою буде допомога.

Слід пам’ятати: дитина, що має проблеми, як ніхто, потребує емоційної підтримки і кваліфікованої допомоги.

Тому:

- не вважайте свою дитину хворою, неповноцінною, гіршою за інших дітей-однолітків;

- не карайте її, не насміхайтесь з неї і не дозволяйте принижувати її;

- не порівнюйте її з іншими дітьми, які добре розмовляють, читають, пишуть;

- вселяйте в неї віру, надію, що все буде гаразд;

- намагайтеся якомога раніше помітити і зрозуміти проблеми своєї дитини;

- якомога частіше кажіть дитині, що ви її любите і зробите все, щоб цей недолік ліквідувати;

- висловлюйтесь чітко і грамотно;

- не падайте духом, якщо швидких змін ви не помітите;

- вірте в свої сили і сили своєї дитини.

- завжди розмовляйте з дитиною чіткою правильною мовою;

- не сваріть дитину за неправильно вимовлене слово;

- організовуйте чіткий режим дня та занять;

- підтримуйте тісний зв’язок з логопедом, психологом, учителем;

- виконуйте всі інструкції, поради, які надає спеціаліст вашій дитині;

- використовуйте систему заохочень, підтримки і винагород;

- проводьте всією родиною якомога більше часу;

- перетворюйте заняття в гру;

- заохочуйте дитину до спілкування з однолітками;

- знайдіть шляхи і методи для допомоги своїй дитині.

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ, у яких заїкуваті діти

Заїкання - це порушення мовлення досить поширене серед дітей різного віку. Часто заїкання спостерігається також у підлітків і дорослих.

Досить корисним прийомом подолання заїкання одразу ж після його виникнення є організація режиму цілковитого мовчання упродовж 3-5 днів. На цей час слід покласти дитину у ліжко, дати легкі заспокійливі засоби, збільшити час сну (з обов’язковим денним сном); у приміщенні не має бути жодних сильних подразників (телевізора, радіо, яскравих іграшок, яскравого світла тощо). Харчування повинно бути легким, але поживним. Потрібно відмінити будь-які заняття. Атмосфера має бути максимально доброзичливою.

Ці заходи необхідні для того, щоб заїкання не закріпилося у дитячому мовленні. Дитина має забути про випадок, пов’язаний з виникненням заїкання, та про саме заїкання. Якщо ж цього зробити не вдалося і заїкання закріпилося, слід звернутися до психоневролога та логопеда.

Логопедична робота при заїканні спрямована на розвиток мовленнєвого дихання, плавності та мелодійності мовлення.

Слід знати основні правила мовлення при заїканні:

- добре подумай про те, що хочеш сказати, перш ніж почати говорити;

- початок фрази слід говорити трохи тихіше та повільніше;

- вдих і видих під час мовлення треба робити через рот;

- вдих має бути коротким, але не різким, а видих — довгим і плавним, безшумним;

- зробивши вдих, слід одразу, але плавно починати говорити;

- ніколи не слід говорити на вдихові;

- голосні звуки, особливо наголошені, слід говорити чітко, а приголосні легко і без притиску;

- речення слід ділити на короткі ритмічні відрізки, кожен з яких вимовляється немовби злито, як одне слово;

- не слід напружуватися під час розмови, постава має бути невимушеною.

Для попередження заїкання найсуттєвішим є:

правильна організація режиму дня дитини;

своєчасне лікування гострих і хронічних захворювань;

створення навколо дитини теплої доброзичливої атмосфери;

забезпечення нормального спілкування дитини з дорослими та однолітками;

слід з повагою ставитися до інтересів і потреб дитини, а тому не варто примушувати її без крайньої потреби виконувати волю дорослих;

звертати особливу увагу на стосунки дитини у школі (особливо у підлітковому віці), на те, як вона стверджується як особистість, як реагує на зауваження, поради, критику.

- якщо ви помітили ознаки заїкування у дитини, необхідно звернутися до таких фахівців: невролога, логопеда, психолога;

- створіть в родині спокійну, доброзичливу атмосферу взаємної поваги та любові;

- організуйте правильний режим роботи та відпочинку;

- уникайте надто емоційних та фізичних навантажень (сварки близьких людей, заняття спортом та інше);

- слідкуйте за мовним диханням, щоб дитина вимовляла фразу на видосі і до кінця;

- при сильних судомах голосового апарату - розмовляйте з дитиною пошепки;

- використовуйте елементи музикотерапії (співи улюблених мелодій);

- обмежуйте перегляд телепередач та заняття за комп’ютером;

- суворо виконуйте всі інструкції та поради фахівців.

Пам’ятайте: мовлення – це основа людського розуму, завдяки якому ваша дитина стане впевненою, розумною та успішною! Своєчасно і правильно розпочата корекційна робота – важлива умова успішного подолання мовленнєвих вад вашої дитини! Позитивні зміни залежать тільки від вас, ваших зусиль, терпіння та бажання!

ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ФОНЕМАТИЧНОГО СЛУХУ

Ця система вправ для розвитку фонематичного слуху побудована за принципом від простого до складного. За допомогою ігор ви визначаєте, на якому рівні малюк перестає справлятися із завданнями і починайте розвивати навик фонематичного сприйняття з цього рівня.

Перший рівень - впізнавання немовних звуків. Розрізнення на слух немовних звуків є фундаментом і основою розвитку фонематичного слуху.

1 гра "Вгадай, що звучало". Уважно послухайте з дитиною шум води, шелест газети, дзвін ложок, скрип дверей та інші побутові звуки. Запропонуйте дитині закрити очі і відгадати - що це звучало?

2 гра "Шумливі мішечки". Разом з малюком насипте мішечки або у коробочки крупу, ґудзики, скріпки і т.д. Дитина повинна вгадати по звуку мішечка, що у нього всередині.

3 гра "Чарівна паличка". Взявши олівець або палицю будь-якого призначення, постукайте нею по різним предметам в будинку. Чарівна паличка змусить звучати вазу, стіл, стіну, миску ...Потім ускладните завдання - дитина відгадує з закритими очима, який предмет зазвучав.

4 гра "Жмурки". Дитині зав'язують очі і вона рухається у бік дзвінкого дзвіночка, бубна, свистка.

5 гра "Поплескаємо". Дитина повторює ритмічний малюнок ударів. Наприклад - плескаємо 2 рази, пауза, плескаємо 1 раз, пауза, плескаємо 2 рази.

В ускладненому варіанті малюк повторює ритм із закритими очима.

Другий рівень - розрізнення звуків мови по тембру, силі і висоті.

6 гра "Впізнай свій голос". Запишіть на диктофон голоси близьких людей і голос самої дитини. Попросіть його вгадати - хто говорить.

7 гра "Голосно-тихо". Домовтеся, що дитина буде виконувати певні дії, коли ви вимовляєте слова голосно і коли тихо. Є схожий варіант гри - далеко-близько. Ви говорите слово голосно, дитина відповідає - близько. Говоріть слово тихо, дитина відповідає - далеко.

8 гра "Три ведмеді". Дитина відгадує за кого з персонажів казки говорить дорослий. Більш складний варіант - дитина сама говорить за трьох ведмедів, змінюючи висоту голосу.

Третій рівень - розрізнення схожих за звучанням слів.

9 гра "Слухай і вибирай". Перед дитиною картинки з подібними по звучанню словами (ком, сом, лом). Дорослий називає предмет, а дитина піднімає відповідну картинку.

10 гра "Вірно-невірно". Дорослий показує дитині картинку і називає предмет, замінюючи першу літеру (форота, корота, морота, ворота, порота, хорота). Завдання дитини - хлопнути в долоні, коли він почує правильний варіант вимови.

Четвертий рівень - розрізнення складів.

11 гра "Порахуй". Дорослий пояснює дитині, що є короткі і довгі слова. Промовляємо їх, інтонаційно розділяючи склади. Спільно з дитиною вимовляє слова (та-то, ло-па-та, ба-ле-ри-на), відплескуємо склади. Більш складний варіант - запропонувати дитині самостійно відплескати кількість складів у слові.

12 гра "Що зайве?" Дорослий вимовляє ряди складів па-па-па-ба-па, фа-фа-ва-фа-фа ... Дитина повинна плеснути, коли почує зайвий (інший) склад.

П'ятий рівень - розрізнення звуків.

13 гра "Відгадай, що або хто звучить?" Пояснити дитині, що слова складаються зі звуків. Пограти в звуки. Комарик говорить - зззз, вітер дме - сссс, жук дзижчить - жжжж, тигр ричить - рррр ...

Дорослий вимовляє звук, а дитина відгадує, хто (що) його видає.

14 гра "Впіймай звук". Дорослий вимовляє ряди звуків, а дитина плескає в долоні, коли чує задану фонему.

Шостий рівень - освоєння навичок аналізу та синтезу

15 гра "Скільки звуків". Дорослий називає один, два, три звуку, а дитина на слух визначає і називає їх кількість.

16 гра "Будь уважним". Дорослий промовляє ряди слів, а дитина повинна плеснути, коли почує слово, що починається із заданого звуку. Більш складний варіант - закінчується на заданий звук або містить його в середині.

17 гра "Відгадай слово". Дитині пропонуються слова з пропущеним звуком - потрібно відгадати слово. Наприклад, зі слів втік звук л (.ампа, ми.о, .об, го.).

Приділяючи вдома увагу розвитку фонематичного слуху, ви полегшите дитині процес освоєння правильної звуковимови, а надалі читання та письма.

Вплив розвиваючого масажу на мовлення дитини

Мовлення найтіснішим чином пов'язана з іншими сторонами психічного розвитку дитини (Р. Е. Льовіна). Сприйняття, пам'ять, увага, уява, мислення, цілеспрямована поведінка формуються під контролем мовлення (Л.С. Виготській, А.Р. Лурія, А.В. Запорожець і ін.).Тому логопед в своїй роботі використовує найрізноманітніші методи і засоби розвитку інтелектуальних і мовленнєвих можливостей дитини. Одним з таких засобів є розвиваючий масаж.
Як лікувальний засіб масаж був відомий ще з давніх давен. Його сприятливу дію на організм людини (як місцеву, так і загальну) відзначають багато авторів (А.А. Відлюдків, В.И. Васичкин і ін.). При систематичному проведенні масажу поліпшується функція рецепторів провідних шляхів, посилюються рефлекторні зв'язки кори головного мозку з м'язами і судинами. У рецепторах шкіри і м'язах виникають імпульси, які, досягаючи кори головного мозку, діють тонізуюче на центральну нервову систему, внаслідок чого підвищується її регулююча роль в роботі всіх систем і органів.
Масаж дозволяє активізувати міжпівкулеву взаємодію, синхронізувати роботу обох півкуль мозку. В.А. Сухомлінській стверджував, що «розум дитини знаходиться на кінчиках його пальців». Дослідження В.М. Бехтерева, А.Н. Леонтьева, А.Р. Лурія, Н.С. Лейтеса, П.К. Анохина довели вплив маніпуляцій пальців рук на функції вищої нервової діяльності, розвиток мовлення . М.М. Кольцовою було доведене, що існує тісний взаємозв'язок між рівнем розвитку тонких рухів пальців рук і розвитком мовлення . Мовленнєва діяльність формується під впливом імпульсів, що поступають від пальців рук. Тренувати їх можна вже з 6-місячного віку. Простий метод — масаж, який полягає в поглажуванні в напрямі від кінчиків пальців до зап'ястя.
Є такі види розвиваючого масажу: самомасаж обличчя, самомасаж кистей і пальців рук, плантарний масаж (стопи ніг), аурікулярний масаж (масаж вушник раковин).
/Files/images/zahisn_maski/лог3.jpg
/Files/images/zahisn_maski/лог1.jpg

Корисні поради для розвитку дрібної моторики

/Files/images/logoped/0-02-0a-8df7306f5d.jpg/Files/images/logoped/0-02-0a-.jpg/Files/images/zahisn_maski/лог22.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 1116

Коментарi